2012. dec. 10.

Douglas Adams - Galaxis Útikalauz stopposoknak

Hogyan talált rám: valószínűtlensége 234 volt az 1-hez, és egyre csak növekszik...

Történet:   Ez a történet a szörnyen ostoba csütörtökről és a rendkívüli következményeiről szól, és arról, hogy miért sokkal biztonságosabb a világegyetem, ha van nálunk egy törülköző. Ez a történet emellett egy könyvről is szól, melynek címe: Galaxis Útikalauz stopposoknak. Ez nem földi könyv, sosem adták ki a Földön, és a szörnyű katasztrófát megelőzően egyetlen földlakó se látta vagy hallott róla. A könyv mindazonáltal szerfelett figyelemreméltó. Valószínűleg ez a legfigyelemreméltóbb könyv, ami csak napvilágot látott a Kisgöncöl óriási kiadóhivatalainak gondozásában – bár a földlakók ezekről se hallottak. Ez a könyv nem csupán hallatlanul figyelemreméltó, hanem elképesztően sikeres is. Népszerűbb, mint a Mennyei Házi Mindentudó, jobban fogy, mint a Hatvanhárom További Figura Súlytalanság Esetére című illusztrált kiadvány, és ellentmondásosabb, mint Oolon Coluphid filozófiai bombaként robbanó trilógiája: a Hol Tévedett Isten,a Még Néhány Isten Legsúlyosabb Tévedéseiből és a Végül Is Kicsoda Ez Az Isten Egyáltalán? A Galaxis Külső Peremének néhány liberálisabb civilizációja számára a Galaxis Útikalauz már kiszorította a hatalmas Encyclopaedia Galacticát, s egyedül tölti be az összes tudás és bölcsesség tárházának szerepét, mert noha sok benne a hézag, és tele van kétes, de legalábbis üvöltően pontatlan adattal, két fontos vonatkozásban felülmúlja kevésbé szárnyaló elődjét. Egyrészt némileg olcsóbb. Másrészt borítóján a következő szavak láthatók, szép nagy betűkkel szedve: NE ESS PÁNIKBA!

Alapjaiban véve sok mindenről szólhatott volna a könyv. Egyszerű bolygóról bolygóra vándorlásról más és más fiktív kultúrák feltárásáról. Azonban Douglas Adams-nek páratlan tehetsége van. Képzelő erejének nagysága több embernek együttesét meghaladja és olyan világot képes alkotni mint azt oly kevesen. Hiteles, magával ragadó és csak sodorja olvasóját lendületének könnyed áramlásával.. De nem is ezért lett ez az új kedvencem, hogy fantáziadúsabb mint bármilyen más sci-fi amik be van skatulyázva ebbe a témakörben. Hanem a humora miatt. Rossz napjaimon is kezembe vettem ezt a gyöngyszemet, amikor teljes letargiába süllyedhettem volna, de egy röpke pillanatával képes volt kiragadni megszokott közegemből, örömre derültem a szereplők szeleburdiságán és szóváltásaik figyelemfelkeltő oktondiságán. 
Kedvenc részeim közé tartozik, ahogy helyzetüktől függően tökéletesen, komolyan tudták elemezni a világ harmadik legrosszabb verselőjének egy szerzeményét, és sikerült kimászniuk abból a hatalmas kulimászból amiben részesülhettek volna. Még ha nem is volt minden erőfeszítésük kellően jól értékelt. Még mindig képes megnevettetni az a sok badarság amit összehordtak, de mégis igazuk van valamennyire. :)
Bonyolult szerkezeti felépítése miatt, vagyis inkább összetettsége miatt, és az egyedi szavak keverékéből adódóan egy újraolvasást meg ér nekem. Néhány részt figyelmesebben is érdemes átfutni, hogy minden egyes szavában gyönyörködni tudjak. A valószínűtlenség elgondolása már önmagában több napi töprengést fog nekem okozni, hogy milyen rendszert használtak és mi volt a viszonyítási alap.
Ebbe a különös világba való betekintés pont elegendő volt ahhoz, hogy felejthetetlen élményt nyújtson már önmagában ez az első kötet is. Annyira volt részletes amennyibe még nem fullad bele az olvasó, csak érdekesnek tünteti fel magát, és ennyivel is képes egy komplett fanatistát faragni az emberekből.
Az is tetszett, hogy filozófiai kérdésekkel támasztja alá a történet hátterét ami talán már túlontúl bonyolult keretet ad neki. Én is sokat gondolkodtam azon a bizonyos kérdésen, de hogy egy ilyen válaszra milyen kérdést lehet feltenni az rejtély számomra. A vallás és Isten létezésének racionalitását csupán pár oldalon keresztül taglalta, mégis sikerült megcáfolnia illetve alátámasztania a maga módján.

Könnyű lehetne értékelni egy ilyen színvonalas könyvet, de nekem ez a legnehezebb feladat. A dicséretekkel mindig csínján bánok, mert előbb utóbb kiderül hogy elhamarkodottan beszéltem. Mivel még sok kötet elébe nézek, nem is szeretném annyira agyon ajnározni.

Gondolkodtam hogy karácsonyra esetleg jó lenne beszerezni ezt a kis sorozatot, de rájöttem hogy nem vagyok éppen milliomos, de ezt a problémát majd az idő megoldja. Lassan járj tovább érsz, és én összeszedem apránként a darabjait.


5/5*

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...